Webbshopping - en guide

Jag köper en del på webben. Det går ofta i vågor och oftast handlar det om böcker och framförallt skivor. När det kommer till kläder så är mina inköp via webben lätträknade - en pikétröja från Tradera. Tradera har för övrigt en stilguide som kanske kan vara till hjälp. Aldrig någonsin har jag köpt något klädesplagg eller några skor hos någon av alla webbutiker som finns. Det beror bl a på att en skjorta kan vara storlek medium hos en tillverkare, bara för att bli en Large hos nästa. Likadant med skor - jag pendlar mellan 42-44. Det är inte lätt att köpa utan att ptova först.

Däremot surfar jag ofta runt i olika nätbutiker, om inte annat så för inspiration och uppslag för en outfit. Jag hittar också mycket nytt som jag sedan får resa land och rike runt för att hitta i en "vanlig" butik. Ibland hittar jag det som var så snyggt på webben, ibland inte. En annan gång kan det visa sig att det var inte alls vad jag tänkt mig, när jag väl hittar det i verkligheten.

Tycker du det är svårt att hitta bra butiker på webben? Här nedan listar jag flera som jag surfar runt på med jämna mellanrum och som jag låter mig inspireras av.

Yoox - Fantastiskt många av de "stora" märkena, om än i vissa fall något begränsat utbud.
Shopping-Yoox

Oki-Ni - Kanske är denna brittiska webbutik mest känd för sina samarbeten med Adidas, men det finns en hel del annat som får köpnerven pulsera.

111VOX.com - Det är framförallt Puma Exclusive-avdelningen som lockar här. Linjer som 96 Hours, Dassler och Mihara lockar. Men du hittar också andra fina märken som svenska Gram, Compl8, Ijin Material och Members Only för att nämna några av de mer kända.

Zoovillage - En svensk webbutik som säljer många av de stora märkena. Du hittar bland annat Tiger of Sweden (inga skor, dessvärre), Adidas (både skor och kläder), Cheap Monday, J. Lindeberg, Lacoste, Stray Boys och Encore för att nämna några. Dessutom stora street/surfmärken som Billabong, Rip Curl och Quicksilver.

Shopiana - Utbudet här påminner en del om Zoovillage, det vill säga en hel del stora märken som exempelvis Hilfiger Denim, Insight, Puma, Vans och Triple5Soul.

Caliroots - Här hittar du kläder, för att citera Caliroots "The Californian twist of lifestyle and culture". Det vill säga; du hittar mestadels streetkläder på denna sajt, som till exempel Bay Icon, Etnies, LRG och Santa Cruz. Dessutom återfinns här ett stort utbud med sneakers från Reebok, Adidas, Puma, Nike och New Era.

Haburi - En outlet med hyfsat utbud av lite mer dressat utbud. Calvin Klein, Bruuns Bazar och Moschino hittar du bland annat här. Oftast är priserna riktigt bra, men det ska de vara också för det är nog mestadels svårsålda plagg.

Uppercut - En utmärkt e-handelsplats när du är ute efter underkläder som kalsonger och sockar. Du hittar till exempel Björn Borg, D&G, Hugo Boss, Frank Dandy Superwear och Topeco. Håll ett extra öga på Ginch Gonch som har riktigt läckra kallingar.

Dress for Less - En designer-outlet med ganska schysst utbud med många stora designers. Du väljer bl a mellan Hilfiger, Ben Sherman, Energie och slipsar från DKNY. Dessutom är det ganska bra priser med runt halva priset jämfört med rekommenderat ordinarie pris.
Dress-for-less

Bluefly - Här samsas många av jättarna, men det är ett ganska magert utbud hos de flesta. Snygg sajt, med lätt navigering.

Have2Have - En ganska bra skobutik på nätet. De visar upp en imponerande lista på varumärken, men det är sällan de har särskilt många hemma samtidigt. Men rätt som det är så har du tur och ihttar snygga dojor till hyggliga priser.

Tjallamalla - En skön butik som finns i Stockholm. Dessutom kommer inte deras e-butik upp i samma klass som den riktiga, men ibland så... Kända märken som Acne, Carin Wester, Dunderon och Julian Red.

Tailorshirts - Beställ skräddarsydda skjortor. Många varianter på detaljerna som gör din skjorta speciell tillsammans med många olika tyger och riktigt bra priser gör detta till en synnerligen välbesökt butik för min del.

My Sneakers - Precis som namnet säger. Hos danska My Sneakers väljer du bland de stora märkena Nike, Adidas, New Balance och Gravis. Ganska bra priser.
My Sneakers

Självklart finns det fler och kanske kommer en kompletterande lista någon gång i framtiden, men det som listas här får duga just nu.
Tradera - Sist, men inte minst - Tradera. Här kan du buda på mycket från många olika, välkända varumärken. Det förekommer en hel del piratkopierat så se upp.

Lycka till och hör gärna av dig med fler tips på andra webbutiker.

Kommentarer
Postat av: Ella

Det var ju trevligt med en sammanställning! Jag handlar faktiskt en hel del på webben. Oftast funkar det bra med hjälp av deras storlekstabeller, men visst har det blivit fel ibland. Då är det "bara" att skicka tillbaka (vilket ofta är ett tråkigare projekt än att hämta sina kläder när de kommer) Hej så länge /Ella

Postat av: Stefan

Ella: Det är just det där med att skicka tillbaka när det inte passar, för det kan väl omöjligt passa varje gång? Dessutom är det kanske inte lika snyggt när man har i händerna som det verkade på bild.
Men det är kul att det ofta funkar för dig.

2006-10-30 @ 15:11:04
URL: http://stefanovic.blogg.se
Postat av: Jonas

Bra och ha guide! :D

2006-10-31 @ 20:49:39
URL: http://w2best.blogg.se
Postat av: Stefan

Jonas: Visst är det. Naturligtvis finns det många fler, men dessa räcker långt :D

2006-10-31 @ 20:53:18
URL: http://stefanovic.blogg.se
Postat av: asd

kukan.aol.com

2007-03-19 @ 21:17:35
Postat av: ivaqyd

Hi My Name Is ivapbd.

2007-05-13 @ 12:23:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback